Edukacja


Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza grupy szkolne i zorganizowane na lekcje muzealne oraz warsztaty. Podobnie jak w ubiegłych latach, stawiamy na architekturę i przestrzeń miasta, choć szczególną uwagę w ramach ósmej edycji festiwalu poświęcimy przestrzeni prywatnej.

Zapraszamy dzieci i młodzież do twórczej refleksji nad tym, czym jest dom, w jaki sposób o nim myślimy, o jakich domach marzymy i dlaczego. Co mówi o nas to, jak mieszkamy i jak zmieniało się to w różnych momentach historycznych?

PRZEDSZKOLA

Ile domów jest na świecie?

Najmłodszą i najdzielniejszą część naszej publiczności zapraszamy w podróż po świecie architektury mieszkalnej. Zobaczymy różne rodzaje domów, poznamy historię jednego z nich, a następnie spróbujemy pomóc komuś, kto z jego budową ma mnóstwo problemów… Prosimy nastawić się na dużą dawkę nieskrępowanej twórczości!

SZKOŁY PODSTAWOWE

Dom wyrasta z potrzeb

Dom to najbardziej podstawowa i pierwotna postać architektury. Co z tego wynika? Jakie potrzeby zaspokaja dom? Jak buduje się domy dziś, a jak budowano kiedyś? Zanurzając się w świat mieszkań, chat, bloków, dworków i kamienic proponujemy szybki kurs z różnorodności sposobów zamieszkiwania, by następnie wcielić się w rolę projektantów.

Dom jako lustro

Zacznijmy od pytania dlaczego dom stał się tematem wielkiej wystawy? Co sprawia, że jest tak interesujący? Nasze domy i mieszkania wiele o nas mówią, o naszych marzeniach, potrzebach, problemach. Domy zmieniają się w czasie, a pomysły na ich urządzanie i klimat bywają bardzo różne. Na zajęciach sprawdzimy, czy można traktować domy jak lustro czasów i świata, w których powstają.

GIMNAZJUM

Jakie cztery kąty?

Każdy z nas ma swoje oczekiwania wobec przysłowiowych „czterech kątów”. Mamy swoje preferencje nie tylko jako osoby, ale także jako grupy społeczne, naród czy wspólnota doświadczeń historycznych. Wystawa to świetny pretekst do tego, aby przyjrzeć się kto, jak, gdzie i dlaczego mieszka oraz w jaki sposób te informacje przekładają się na obraz współczesnego polskiego życia i kultury.

Dom versus polityka

Co mają wspólnego ze sobą dom i polityka? Odnosząc je do codziennego życia, wydawałoby się, że jedno dotyczy sfery prywatnej, drugie publicznej. Na zajęciach porozmawiamy o tym, jak bardzo powiązane są to sprawy. Poznamy stosunek państwa do kwestii mieszkaniowej w dwóch różnych systemach władzy. Zastanowimy się nad konsekwencjami tych modeli, a przede wszystkim spróbujemy odpowiedzieć na pytanie – jaki jest dom polski?

LICEA I TECHNIKA

W dobie transformacji: dwie utopie

Mieszkalnictwo i otaczająca je kultura – wyobrażenia, aspiracje, wzorce – są dziedziną życia poprzez którą opowiedzieć można najnowszą powojenną historię Polski. Co różni architekturę mieszkalną przed i po 1989 roku? Uczestnicy, podążając za wystawą i przenikającymi się sferami polityki, historii, gospodarki, społeczeństwa, konsumpcji, odkryją znaczenia, którymi obrasta dom. W takim ujęciu staje się on świetnym źródłem wiedzy i polem do wieloaspektowej refleksji.

Obrazy domu, style życia

Sposoby zamieszkiwania i myślenia o prywatnej przestrzeni wyrażają konkretne style życia. Te natomiast mogą łączyć się z klasami i grupami społecznymi. Uważnie i krytycznie przyjrzymy się wszelkim obrazom i materiałom wizualnym, również tym należącym do kultury masowej, by sprawdzić, jakie wizje domu serwują odbiorcom. Nasze wnioski odniesiemy do struktury polskiego społeczeństwa, zadając sobie pytanie o to, kim jesteśmy, za czym podążamy, co wypieramy i jaka czeka nas przyszłość.